Vehkalahden Summasta kehittyi kansainvälisestikin tunnettu veneenrakennuksen keskus. Siellä toimi 1900-luvun puolivälissä toistakymmentä veistämöä. Avomeriläinen on tyypillinen summalaisvene.
Aluksen tilaaja Eino Währn jätti veneen veljelleen Yrjölle muuttaessaan työn perässä Yhdysvaltoihin. Vene oli Yrjö Währnin perheen käytössä 1960-luvun loppuun saakka. Se oli vesillä viimeisen kerran vuonna 1969.
Veneellä retkeiltiin Kotkasta muun muassa Vahterpään Kuninkaanhaminaan ja Mustaanviraan. Kone ei ollut erityisen tarkka polttoaineen suhteen. Sodan jälkeen moottoripetrolin puuttuessa ajettiin Gutzeitin tehtaalta saadulta ns. esiöljyllä. Starttibensiinin sijaan käytettiin metanolia. Näiden puuttuessa ajettiin raakatärpätillä. Se tosin pikeennytti koneen niin, että Äyspäänselän ylityksen jälkeen oli kone purettava ja puhdistettava, jotta pystyttiin palaamaan kotisatamaan. Polttoainetankki on valmistettu vanhasta puuhellan vesisäiliöstä.
Vaarin vene on Kymenlaakson museon summalaisveneistä vanhin. Se valmistui Axel Sundbergin veistämöllä Summan Nuotsaaressa vuonna 1921. Vene rakennettiin alun perin purjeveneeksi, mutta jo rakennusvaiheessa huomioitiin koneen asentamismahdollisuus. Summassa oli alettu rakentaa moottoriveneitä jo 1900-luvun alussa.
Kone on valmistettu Währnin ja Voutilaisen konepajalla Kotkan Hovinsaarella, kivenheiton matkan päässä Merikeskus Vellamosta. Ohjauslaite ja vannasputki ovat myöhempää tekoa.
Veneen oksakaaret ja laidoitus ovat alkuperäiset. Kansirakennelma on uusittu käyttöaikana. Venettä on museoinnin jälkeen kunnostettu M.A. Seppälän veneveistämöllä ja Kotkan Puuvenekeskuksessa.
Veneen tiedot:
- Rakennettu vuonna 1921.
- Pituus 6,2 metriä, leveys 1,8 metriä.
- Rakennusmateriaali mänty.
- Währnin perikunta lahjoitti aluksen Kymenlaakson museon kokoelmiin vuonna 1994.