Olympiavoittaja 49er
Sydneyn olympiakisoihin vuonna 2000 etsittiin uutta veneluokkaa olympiaregattaan. Useiden vaihtoehtojen joukosta valitsijat päätyivät testipurjehdusten jälkeen australialaisen Julian Bethwaiten 1990-luvun puolivälissä suunnittelemaan huippusuorituskykyiseen skiff-tyyppiseen 49eriin.
Veneluokalla kilpaillaan edelleen. Vuoden 2024 kesäolympialaisissa otetaan mittaa purjehtijoista sekä miesten 49er että naisten 49er FX -luokissa. Naisten olympialuokassa, 49er FX:ssä, on lyhyempi masto ja pienempi purjepinta-ala, mutta sama runko. 49er FX nähtiin ensimmäistä kertaa Rion olympialaisissa vuonna 2016.
Vaativan veneluokan olympiavoitto Suomeen
49er eroaa täysin jo olemukseltaan tavallisista veneistä. Leveät siivet, suuri purjeala ja tikkamainen runko ovat 49erin perusominaisuuksia.
49er on vaativa ja näyttävä kevytvene, jossa sekä gasti että perämies roikkuvat trapetsilla tasapainottamassa venettä. Paikallaan 49er on erittäin epävakaa, mutta vauhdin kiihtyessä vene muuttuu tukevammaksi. Taitava miehistö voi saavuttaa yli 20 solmun nopeuksia jo kevyissä tuulissa. Huippunopeus voi nousta yli 30 solmuun (55km/h).
Thomas Johanson (synt. 1969, Nyländska Jaktklubben NJK) ja Jyrki Järvi (synt. 1966, Espoon pursiseura EPS) voittivat Suomen merimuseossa esillä olevalla veneellä Sydneyn kesäolympialaisissa kultaa purjehduksen 49er-luokassa. Kisa muodostui 16 lähdöstä, joista kaksi huonointa sai jättää pois laskuista. Viimeisen kisapäivän lähdöt sujuivat Johansonilta ja Järveltä mainiosti, ja kultamitali varmistui jo ennen viimeistä purjehdusta.
Voitokas vene on esillä Merikeskus Vellamon Venehallissa, ja sen omistaa Suomen Urheilumuseo TAHTO.
Aluksen tiedot
- Rakennettu vuonna 2000.
- Pituus 4,9 metriä, leveys 2,9 metriä, paino 125 kg.
- Runko epoksilaminaattia.
- Kaksiosainen masto, alaosa alumiinia ja yläosa lujitemuovia. Maston korkeus 8.1 metriä.
- Purjepinta-ala 59 m² (isopurje 15 m², keulapurje 6 m² ja genaakkeri 38 m²).
- Purjeet kevlar-laminaattia.
Aluksen rakentaja
49er-veneiden valmistusoikeudet myönnettiin englantilaisen Dave Ovingtonin johtamalle yritykselle, jolla oli paljon aikaisempaa kokemusta vastaavanlaisten hitech-kevytpursien valmistamisesta.
Johansonin ja Järven käyttämän veneen valmisti Ovington Boats, Marines Lane, Tynemouth, Tyne & Wear, NE 30 4AT England.