
Hyvin rakennettu puuvene kestää aikaa ja rasitusta. Summalaisvene Eeva palveli omistajaansa lähes 60 vuoden ajan. Vuosien saatossa venettä korjattiin ajan hengessä helpommin huollettavaksi.
Puuvene on kuin rakas perheenjäsen, johon sukupolvi toisensa jälkeen kiintyy. Vene on mukana perheen vaiheissa ja kantaa mukanaan yhteisiä muistoja.
Merimies ja kauppias Johannes Niemelä hankki uuden moottoriveneen vuonna 1930. Venettä käytettiin yhdysveneenä Kotkan seudulla, jossa perhe asui ja piti kauppaa. Talvisodan alla veneellä noudettiin suvun irtaimistoa Lavansaaresta saakka.

Vene sai nimensä ja harmaan värinsä Kannaksen suurhyökkäyksen aikana alkukesällä 1944, kun Suomen armeija otti evakuointitarkoitukseen sopivia siviiliveneitä käyttöönsä. Veneen hakijat ristivät Niemelän veneen Eevaksi talon emännän mukaan. Jatkosodan loppuvaiheessa Eeva-veneellä evakuoitiin haavoittuneita Teikarin saaresta. Raskaasta matkasta kansirakenteisiin jäi muistoksi luodinreikiä.
Sodan jälkeen armeija palautti veneen omistajalleen. Kaunislinjainen ja edustava vene oli käytössä 1980-luvulle saakka.
Eeva-veneen rakensi tunnetun veneenveistäjäsuvun jäsen Jooseppi Seppälä Summassa vuonna 1930. Vene oli alun perin lakattu.
Jatkosodan aikana Eeva kärsi vahinkoja, jotka korjautettiin sodan jälkeen veneen rakentajalla. Lakkapinta palautettiin. Lakattu vene oli kuitenkin työläs pitää kunnossa, ja niin Eeva oli 1950-luvulta lähtien jälleen maalattu. Myöhemmin kansi peitettiin muovimatolla huoltotöiden helpottamiseksi.
Veneen viimeinen ulkoasu säilytettiin, kun se kunnostettiin Kotkan Puuvenekeskuksessa vuonna 2007.

Veneen tiedot:
- Rakennettu vuonna 1930.
- Pituus 7,5 metriä, leveys 2,1 metriä.
- Valmistusmateriaali mänty.
- Moottori 1-sylinterinen, 3 hv Wickström.
- Veneen lahjoittivat Kymenlaakson museolle vuonna 2007 Väinö Niemelä ja Lahja Oikkonen perheineen.