Porraspohjainen pikavene

Porraspohjainen pikavene Tuusulanjärvellä vuonna 1962. Kyydissä aluksen omistajan vaimo Kerttu Keto ja tämän veli Matti Koivukaarre.

Porraspohjaiset pikaveneet eli hydroplaanit olivat suosittuja urheiluveneitä 1930-luvulla. Pohjan muoto, suuri moottoriteho ja kevyt runkorakenne takasivat veneille huomattavan suuren huippunopeuden.

Motor-lehden artikkelissa vuonna 1930 todettiin, että Tampereen autokoritehtaan teettämällä hydroplaanilla oli mahdollista saavuttaa suotuisissa olosuhteissa jopa 35 solmun nopeus. Veneen todettiin kuitenkin olevan lähinnä hauska leikkikalu, jolla oli parasta ajaa vain tyynellä säällä.

Merikeskus Vellamossa esillä olevan pikaveneen rakennuttaja oli Tampereen autokoritehdas, jonka tarkoituksena oli aloittaa insinööri Rafael Blomqvistilta hankittujen piirustusten mukaisen veneen sarjatuotanto. Esillä oleva vene teetettiin todennäköisesti E. Suortin veneveistämöllä Helsingin Valkosaaressa. Veneitä rakennettiin loppujen lopuksi ainoastaan muutamia kappaleita.

Porraspohjainen pikavene Suortin Veneveistämön edessä. Veneessä seisoo omistaja Åke af Forselles.
Pikavene Suortin veneveistämön edustalla Helsingin Valkosaaressa 1930-luvun alkupuolella. Veneessä seisova hattupäinen mies on veneen omistaja Åke af Forselles. Kuva: Suomen merimuseo

Veneen valmistuttua sillä ajoi lyhyen aikaa sen suunnittelija insinööri Rafael Blomqvist, jolta vene siirtyi jo vuonna 1930 apteekkari Åke af Forsellesille. Hän antoi pikaveneelle nimen Flundran, joka oli käytössä ainakin vuoteen 1939 saakka. Af Forsellius osallistui veneellä menestyksellisesti nopeuskilpailuihin.

Vuonna 1936 Flundran myytiin majuri Alberto Messia de Pradolle, joka käytti venettä mm. työmatkoillaan Villingistä Helsinkiin. De Prado omisti veneen vain muutamia vuosia kyllästyen aluksen epäkäytännölliseen ja liukkaaseen kanteen.

Sota-aikana pikavenettä kerrotaan käytetyn yhteysveneenä Laatokalla. Sodan jälkeen sen osti liikennöitsijä Oskar Lindqvist, joka myi veneen edelleen veljenpojalleen Eero Kedolle. Hän käytti venettä ensin Helsingissä ja sen jälkeen Tuusulanjärvellä aina 1960-luvulle saakka.

Erkki Keto ajamassa porraspohjaista pikavenettä Helsingin edustalla.tuia
Veneen omistaja Erkki Keto kokeilee veneensä suorituskykyä Helsingin edustalla 1950-luvun alussa. Kuva: Suomen merimuseo

Suomen merimuseolle veneen lahjoitti vuonna 1986 Suomen merihistoriallinen yhdistys ry. Vene on nähtävissä Merikeskus Vellamon Venehallissa.

Veneen tiedot:

  • Rakennettu vuonna 1930.
  • Pituus 6,0 metriä, leveys 1,8 metriä.
  • Paino ilman moottoria 475 kg.
  • Runko mahonkia, kansi oregonmäntyä.
  • Alkuperäinen moottori 4-sylinterinen 3.1 litran Wolverine. Nykyinen moottori on 1950-luvulla asennettu 6-sylinterinen Hercules, jossa Sisun vaihdelaatikko.

 

Video porraspohjaisen pikaveneen historiasta. Kesto 3 min 31 sek.

Pysy oikealla Kanavalla!

Tilaa Vellamo-kanavan uutiskirje ja kuule ensimmäisenä uusista teemoista. Uutiskirje ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa ja kattaa Kanavan ajankohtaiset aiheet.