Partiovene PV 210 on palvellut merivartijoita Saaristomerellä. Partiovene on avovesikaudella merivartioasemien tärkein työkalu, jolla suoritetaan valvontaa ja avustetaan merihätään joutuneita. Ahvenanmaalla käyttöön otettu PV 210 siirtyi ensin Merikarvian ja myöhemmin Porin merivartioasemalle. Alus kuuluu 1980-luvulla suunniteltuun partioveneluokkaan PV82, jonka myötä nopeat ja tehokkaat vesijetit tulivat käyttöön merivartioaluksissa. Sarjan veneet rakennettiin Fiskarsin tehtaalla Turussa. Alun perin asennetut CastoldiJet -vesisuihkut vaihdettiin 1980-luvulla Hamiltonin valmistamiin.
Alussarja on ollut Suomen rannikon merivartioasemien tärkein kulkuväline ja työkalu 1980-luvulta nykypäiviin. Rajavartiolaitoksen uuden partiovenesarjan (PV08) tullessa käyttöön vuonna 2010 alettiin vanhoista partioveneistä luopua. Viimeinen alus poistettiin käytöstä vuonna 2020.
PV 210 luovutettiin Kymenlaakson museoon toukokuussa 2011. Alus on säilynyt lähes alkuperäisessä kunnossa, eikä siihen ole tehty monien muiden sarjan veneiden tavoin mittavia runko-, kansi- ja konemuutostöitä. PV 210 on tallennettu uivana ja järjestelmiensä osalta käyttökuntoisena museoaluksena. Alus on näytteillä Merikeskus Vellamon museoaluslaiturissa avovesikaudella. Se talvehtii telakalla kuten palvelusvuosinaankin.
Aluksen tiedot:
- Rakennettu Turussa Fiskars Oy:n telakalla vuonna 1984
- Pituus: 9,7 m
- Leveys: 4,2 m
- Syväys: 0,8 m
- Uppoama: n. 10 T
- Nopeus: 31 solmua
- Koneet: 2 kpl Wizemann meridiesel V-10, á 350 hv, 2 kpl Hamilton vesisuihku