Turun veneveistämön vuonna 1906 Suolahden asemapäällikölle Rudolf Ahoniukselle toimittama Ahoniuksen Maija oli Keiteleen toinen huvikäyttöön tarkoitettu moottorivene. Nimensä vene sai asemapäällikön tyttären Maijan mukaan. Moottoriveneen kerrotaan olleen Akseli Gallen-Kallelan kaksi vuotta aikaisemmin Turun veneveistämöltä tilaaman Keiteleen ensimmäisen moottoriveneen Jolandan tarkka kopio.
Ahoniuksen Maijan suunnitteli Turun veneveistämön palveluksessa ollut August Westin. Valmis vene toimitettiin Rudolf Ahoniukselle junalla Turusta Suolahteen. Keiteleellä vene opittiin tuntemaan lukuisista eri yhteyksistä. Rudolf Ahoniuksen ja Juhani Ahon yhteiset kalastusmatkat Viitasaaren Huopanankoskelle tehtiin usein juuri Ahoniuksen Maijalla. Myös arkkitehti Yrjö Blomstedt oli usein veneen kyydissä hänen tehdessään muinaisesineiden keruumatkoja.
Ahoniuksen Maija myytiin vuonna 1922 Suolahdessa VR:n kirjuri Mauri Malmbergille, joka vuorostaan myi veneen edelleen veturinkuljettaja Onni Virtaselle 1920-luvun loppupuolella. Vene oli Virtasen suvulla 1980-luvulle saakka.
Ahoniuksen Maijalla oli Suolahdella oma venevaja, jonne se nostettiin syksyllä pakkasten alkaessa. Keväällä ensimmäiselle ajolle lähdettiin kevätkunnostusten jälkeen äitienpäivän tienoilla. Viimeiset retket aluksella tehtiin 1970-luvulla.
Vene ostettiin Suomen merimuseon kokoelmiin vuonna 1987, ja se on nähtävissä Merikeskus Vellamon Venehallissa.
Veneen tiedot:
- Rakennettu vuonna 1906.
- Pituus 7,0 metriä, leveys 1,75 metriä.
- Runko oregonmäntyä, kansi mahonkia ja mäntyä.
- Moottori Fay & Bowenin valmistama 1-sylinterinen 3,5 hevosvoiman 2-tahtimoottori.
Ahoniuksen Maijan historiaa videon muodossa. Kesto 3 min 33 sek.